Resumé av första tiden i Åbo

 
Hösten är här och studierna har börjat. Jag har flyttat till Åbo för att studera till hälsovårdare och bor med min bästa kompis Emma.
 
Tanken är att jag ska uppdatera mitt studieliv här i Åbo till er, mina vänner!
 
1 vecka + 1 dag har jag och Emma bott här i vår lägenhet på andra sidan ån. Jag går på yrkeshögskolan Novia och Emma studerar vid universitetet Åbo Akademi.
För en vecka sedan, i fredags, flyttade vi hit med Emmas föräldrar, bilen var proppfull med grejer från golv till tak. Vi hade så mycket saker att jag och Emma inte ens såg varandra när vi hade satt i bilen, hahaha!
 
På lördagen spenderarde vi vår dag på IKEA samt handlade mat inför den kommande veckan. På kvällen åkte Gunilla och Stefan (Emmas föräldrar) hem. Jag och Emma tog det bara lungt den kvällen och fixade det hemtrevligt i våra rum. 
På söndagen gick vi runt i Åbo och lokaliserade oss lite, leta upp våra skolor så vi visste var vi ska spedera de kommande åren. Efter middagen kom Johanna, som också studerar på Åbo Akademi, hem till oss. Vi firade med lite skumpa att vi flyttat till Åbo. Wohoo!
 
Skolveckan gick fort, nästan hela veckan har bara varit ett intro. Vi har fått rundvaring i skolan av våra tutor (ungefär som faddrar), haft en massa namnlekar och minneslekar i klassen för att lära känna varandra - i min klass är vi blandat sjukskötare och hälsovårdare = 53 stycken. Rektorn har hållit tal och några ämneslektioner har presenterat sig.
Under kvällarna har våra tutor hållt lite lekar så att vi lär känna varandra bättre i klassen, varit på gulisöl, där alla från första året på Novia på vi besökte en pub och bara chillade. Åven kåren Novium och ÅKA (en slags skolförening) har hållit speeddejtning för att man ska träffa alla gulisar på Novia.
 
Vi första årets studernade kallas för gulisar och kommer under årets gång att bli stöttade av våra tutor. 
 
I onsdags gick Emma och jag till Johanna som bor 40 minuter ifrån oss. Det tog sin lilla tid och vädret var inte på vår sidan, skyarna öppnade sig och regnet vräkte ner när vi gått en stund. Väl framme blev vi bjudna på jättegod middag som hon lagat. Sen tog vi bussen hem efter lite chillande.
 
I torsdags var det någon mässa för alla studernade i Åbo - Ready Study Go Turku - det var jättemycket folk och många utställare, dock bara på finska. Pennor, godis och lite broschyrer fyllde min väska. 
Vi gjorde också ett finskatest i skolan. Det var obligatoriskt för alla förutom vi ålänningar, men jag gjorde testet ändå för jag skulle vilja lära mig finska, det skadar ju inte att kunna fera språk. Håller tummarna på att jag ska få börja på stödfinska eller något liknande eftersom lektionerna går helt på finska...
 
I fredags hade jag självstudiedag. Jag låg hemma i sängen och läste kapitell efter kapitell om människokroppens anatomi och fysiologi. Dagen rusade iväg och på kvällen kom min mamma, pappa och syster. De hade med sig allt vi inte fick med oss i första flyttlasset. Även en cykel åt mig, jippi! Vi packade upp allt och sedan gjorde vi en lista på allt som vi fortfarande behövde eftersom att vi skulle fara till IKEA, igen, och shoppa loss. 
Lördagen gick fort. Vi lagade middag hemma i läggan och senare på kvällen for min familj hem igen. Efter det chillade Emma och jag framför tvn med lite lördagsmys.
 
Idag är det söndag och vi har planer på att fara ut och cykla. Vi tänkte även laga taco ikväll så det ska bli gott, hoppas på mycket rester så att jag kan äta det imorgon som lunch för då är jag ledig från skolan igen och har självstudiedag. 
 
 
, ÅBO | |
Upp