28.11

Moikka! Just nu sitter jag på Amorella påväg hem till finaste Åland för att fira lilla jul. 
 
Igår var det en ganska bra dag i skolan. Först hade vi feedback tillfälle om anatomin & fysiologin, vi fick ut vra prov och sen gick vi igenom det. Som tur är jag en av de 30% som blev godkända i provet från klassen men gick ändå för att se mina poäng... Vi har för övrigt världens bästa anatomi lärare, Ritva! 
 
Lektion nummer två varade i 4,5 timmar samt lite lunch emellan. Först gick det bra och var någorlunda intressant men sen delade hon ut litepappersom vi skulle fylla, på FINSKA! Och när jag frågade om det fanns på svenska sa hon nej och att hon inte hade resurser att översätta dem, då blev jag arg kan jag säga. För det första så går jag i en finsk skola som har svenska som första språk, sen såtyckte jag att läraren svarade så drygt "jag har inte resurser till att översätta" fast att hon nyss hade stått inför klassen och sagt att det var lätt finska ? Vadå dubbelmoral... Jag bryr mig väl inte om om det är lätt eller svår finska, kan jag inte språket så spelar det ju ingen roll! Gick sedan runt i skolan för att leta upp någon lärare som kunde hjälpa mig men nä, hitade sen svenska läraren somskickade mig till utbildnings enheten där jag släppte lös alla mina känslor.
 
Nu ska det bli skönt att få komma bort från skolan, blir så besviken när Novia marknadsför som en svenskspråkig skolan och sedan få man litteratur och papper på finska, hoppas det blir bättre nu när jag sa till i alla fall!
ÅBO | |
#1 - - frida eriklund:

Sara ja förstår dig! Vi har exakt samma på peffan i vasa! Men min polis till bror upplyste mig om att det står i självstyrelselagen att studeranden från Åland har rätt att få allt finskt material på svenska eller engelska! :) hälsa dem det! ;)

Svar: Lärarna lär väl plåttra ännu mer nu att man är från Åland...Men vilken bra lag vi har, det ska jag upplysa dem om till nästa gång, tack! ;D

Upp