praktik

 
Tiden rusar iväg och nu är jag tillbaka till Åbo efter en väldigt lång tid hemma med praktik.
 
Jag trivdes jättebra på min praktikplats och under en av alla veckor fick jag en egen patient. Med det menas att jag fick följa med hela vägen från att hon kom till att hon gick, däremellan var det vårdplanering, operaton och postOPdagar.
 
Operationen jag fick vara med på var en laparoskopisk cholecystektomi, det vill säga en titthålsoperation där man med små hål i magen för in en kamera och två-tre griptänger och avlägsnar gallblåsan. Allt detta såg jag på en liten tv inne i operationssalen. Jag satt cirka två meter ifrån patienten och såg henne inifrån, hur hennes hjärta slog, hur tarmarna rörde sig och hur hennes gallblåsa var helt irriterad och bildat gallstenar och sedan kom ut ur ett av de små hålen som operatören hade gjort i magen. Det var så himla häftigt! Riktigt coolt. Visste knappt var jag skulle ta vägen, bara satt där och gapade bakom munskyddet och älskade ögonblicket.
 
Allt var så intressant och jag gillade läget hela tiden. All personal var trevliga och ville visa och förklara för mig allt vad som gjordes och varför och vad som händer annars. INTRESSANT x 10000000 .
 
Älskar denna branch, ångrar inte en sekund att jag valt att studera till närvårdare och sjukskötare, omväxlande arbete och en miljon olika arbetsplatser. 
 
Under min praktik har jag även fått vara i laboratoriumet. Då satt jag en hela förmiddag och tog blodprover. Första patienten var det ganska nervöst och min handledare satt bredvid och höll koll men sedan efter ett tiotal gick det som på rälls. Hitta ådra - sticka med nålen - byta rör - plåster på - nästa patient, Wiii, vad kul det var!
 
Nästa praktik blir i april, hoppas tiden går fort! 
ÅBO | |
Upp